Elk jaar een levensbewijs

Elk jaar een levensbewijs

Ungelesener Beitragvon dutch » Fr Jun 29, 2007 9:34 am

Elk jaar vraagt de SVB aan AOW'ers buiten Nederland om een bewijs van in leven zijn.Zo controleert de SVB of er wel terecht AOW wordt uitbetaald.
U ontvangt een formulier levensbewijs in de maand waarin U jarig bent.Dit formulier moet U invullen!!
Daarna laat U het controleren en ondertekenen door een bevoegde autoriteit.Dit is een plaatdelijke overheid of notaris.Stuurt U het levensbewijs niet tijdig terug,dan stopt de SVB met de betaling van uw AOW pensioen.

bron:SVB - VZ 1520905-0/172ABA

note: Bij mijn plaatselijke overheid is er absoluut niemand die engels begrijpt.Heb dus mijn bewijs door mijn arts laten ondertekenen,maar hij was er niet vrolijk onder omdat ook zijn engelse kennis beperkt is.
Ga de volgende keer naar een advocaat met notariele bevoegdheid.

note 2 : Hou de datum in de gaten.Mocht de post verloren raken,hetgeen niet vaak,maar toch gebeuren kan,en men dus niet antwoordt,stopt men echt!!!
dutch
Thailand-Entdecker

Re: Elk jaar een levensbewijs

Ungelesener Beitragvon nongkhai_erik » Sa Jun 30, 2007 12:41 pm

Is dat formulier mede in het Engels ? En heeft men bij de SVB dat van een arts aanvaard ?

Ik heb pensioen van Axa en van AEgon en die aanvaarden slechts een verklaring van een bevoegde overheidsautoriteit en dat is dus primair de nl ambassade want de stad alhier noch de immigration wenst dat af te geven ! Ik zie me al ieder jaar een ritje BKK maken voor dat stuk papier.

Als een arts ook goed is, en mooie ziekenhuisstempels, dan graag !
Mocht u forumschrijvers narcisten vinden geef dan maar geen bosje ….
http://www.youtube.com/watch?v=lPoYq6J57q4
nongkhai_erik
Korat-Isaan-Tourist

Ungelesener Beitragvon dutch » Sa Jun 30, 2007 1:18 pm

Ik heb voor de pensioen zaken (Nationale Nederlanden) reeds tweemaal een voorgedrukt formulier mogen ontvangen (in 6 talen,dus zo ingewikkeld dat men het engels,te gebruiken voor Thailand,er nauwelijks uit kan halen.).
Dit formulier heb ik laten ondertekenen door een arts (staat duidelijk aangegeven dat dit mag) en het ziekenhuis stempel.
Wordt geaccepteerd. :D
Voor de belasting heb ik mijn vertaalde gele tabien baan (gelegaliseerd door Thais ministerie van B.Z en de Ned.ambassade)
alsmede een vertaalde brief van de immigratiedienst voorzien van noratieel stempel) opgestuurd.
Wacht nog op antwoord.
Voor de AOW heb ik mijn vertaalde immigratie brief opgestuurd en die is blijkbaar geaccepteerd omdat ik de bevestiging van mijn a.s. AOW inmiddels binnen heb.

\Eric,jij ben er nog niet aan toe,maar ik blijf via dit medium opdaten! :D
dutch
Thailand-Entdecker

Ungelesener Beitragvon nongkhai_erik » So Jul 01, 2007 8:06 am

Het is me wat waard als de svb straks een verklaring van een arts aanvaardt ! Een rondje BKK met vluchten en hotel en leges is al snel 5.000 baht weggegooid geld.

Wat de NL fiscus betreft, voor mijn vrijstelling stuur ik een kopie van alle ret visa naar hen toe met een verklaring dat ik sinds xx jaar niet in NL ben geweest en waar ik woon etc en dat ik bereid ben facturen van alhier naar hen te zenden. Dat heeft geen probleem gegeven en mijn vrijstelling is weer OK voor 3 jaar. Ik heb geen papieren van mijn huushuis alhier en geen TH rijbewijs etc maar zo lukt het ook.. Vergeet niet de big brother aldaar meer van je weet dan je denkt !
nongkhai_erik
Korat-Isaan-Tourist

Ungelesener Beitragvon dutch » So Jul 01, 2007 8:25 am

Hallo Erik,
Voor de SVB zou dus,net als ik gedaan heb, een bewijs van residentie uitgegeven door de immigratiedienst te Nong Khai,voldoende moeten zijn .Kosten: 200 baht (althans in Korat)
In het Engels laten vertalen en klaar is Erik.
In ieder geval beduidend minder als de geschatte 5000 baht.
dutch
Thailand-Entdecker

Ungelesener Beitragvon nongkhai_erik » So Jul 01, 2007 10:06 pm

Bewijs van residency. Dat kende ik niet. Maar ik sta niet in het huisboek en ben dus geen resident. Maar zal eens vragen, moet deze week voor mijn 90 d stempeltje. Zal wel geen 90 d krijgen want 1 sept loopt mijn ret visum af. Maar ik haal in aug een nieuwe.
Erik
nongkhai_erik
Korat-Isaan-Tourist

Ungelesener Beitragvon dutch » Mo Jul 02, 2007 8:01 am

Bij diezelfde immigratiedienst,waar je je 90dgn formulier naar toe brengt en waarop staat waar je woont,krijg je ook je certificate of residency.Hierop staat waar je woont.
Ik zou gewoon even met ze praten.
Die 90 dgn melding gaat gewoon door,want die zegt waar je hebt gewoond en niet waar je gaat wonen.
dutch
Thailand-Entdecker

Ungelesener Beitragvon dutch » Mo Jun 22, 2009 3:10 pm

De SVB verlangt sedert enkele weken dat het bewijs van in leven zijn aan een Thaise organisatie wordt gestuurd, de OSO.
Men schrijft in de verklaring dat men contact moet opnemen met het kantoor van OSO (telefoonnummer wordt gegeven) om het adres te vernemen waar het naar toe moet.Heeft iemand van jullie wel eens via de telefoon geprobeerd om een Thais adres te noteren,zeker als dat door een matig engels sprekende dame wordt doorgegeven ??
Ik vindt het een redelijk schandalige manier van doen.
Het zijn zeer belangrijke papieren teneinde het geld te blijven ontvangen.Verder ben ik NIET blij afhankelijk te worden van een Thaise organisatie en de betrouwbaarheid en accuratesse daarvan :(
Ik ga woensdag iemand helpen die dermate matig Engels spreekt dat hij er niet uitkomt!
dutch
Thailand-Entdecker

Ungelesener Beitragvon dutch » Mo Jun 22, 2009 9:19 pm

via een ander forum kwam de volgende reactie:

Verleden week een formulier van in leven zijn en vragen over leefomstandigheden m.b.t gehuwd/ongehuwd kinderen e.d. van de SVB.

Op een aparte brief dat de werkwijze veranderd is en het formulier naar Social Security Office gestuurd moet worden.

Op deze aparte brief staan aan de achterkant vragen* die door deze SSO ingevuld moeten worden en die stuurt het dan naar de SVB samen met jouw ingevulde formulier.

*De vragen hebben betrekking op of het formulier is gewaarmerkt door een bevoegde autoriteit.

Er stond geen adres van de regionale SSO op de brief. Deze heb ik opgevraagd per E-mail bij de SVB:

U kunt het levensbewijs naar onderstaand adres sturen.
Social Security Office88/28 Moo 4,
Tivanond RoadT. Talad-Kwan A.
MuangNONTHABURI
11000Thailand

Het zal wel weer zo zijn dat er nu extra lokale controle is op de lokale bevestigende autoriteiten en dit zal wel weer te maken hebben met gepleegde fraude en dat is toch niet zo moeilijk hier in Thailand.

De formulieren z.s.m. inzenden, dan is er nog tijd op eventuele posthaperingen op te vangen.

Ik laat dit soort formulieren altij d door de ambassade bevestigen. Dan ben ik zeker dat het goedkomt.

Sorry voor de in eerste instantie foutieve naam OSO die dus SSO moet zijn
dutch
Thailand-Entdecker

Ungelesener Beitragvon dutch » Mi Jun 24, 2009 9:33 am

Er is een kantoor van SSO in Korat!
Nadere details volgen zodra ik ze binnen heb.
dutch
Thailand-Entdecker

Ungelesener Beitragvon dutch » Do Jun 25, 2009 7:56 pm

onderstaand bericht van een andere Nederlander op een ander (Nederlands) forum:

Heden bericht op mijn email van 24/6 aan SVB een antwoord,

Geachte heer xxxxxxx,
De Sociale Verzekeringsbank heeft inderdaad afspraken gemaakt met Thailand.
U dient het levensbewijs, dat u eenmaal per jaar krijgt toegestuurd, bij een bevoegde instantie te laten waarmerken en vervolgens naar het SSO stuurt, die het doorstuurt naar SVB Roermond.
Wanneer u zich persoonlijk meldt bij de regionale SSO kantoren kan het SSO ook tegelijkertijd het formulier ondertekenen, zowel als bevoegd instantie als voor het validerend gedeelte.
Er zijn regionale kantoren maar betrokkene moet even contact opnemen met het hoofdkantoor voor het adres van de lokale SSO's:
Social Security Office
88/28 Moo 4, Tivanond Road
T. Talad-Kwan A. Muang
NONTHABURI 11000
THAILAND
Telefoonnummer is: 0066- (0)2 9562183 of
0066-(0)2 9562184

unquote

De vetgedrukte regel is wel interessant,lijkt me.
Copie van het dooe hen getekende forumlier achterhouden en maar hopen dat alles terecht komt :D
dutch
Thailand-Entdecker

Ungelesener Beitragvon dutch » Mo Okt 19, 2009 3:05 pm

Ontdekte zojuist onderstaand bericht op een ander Ned-Thai forum.
Krijg net van het UWV de brief binnen met het jaarlijkse verzoek om een Verklaring van in leven zijn.
Er is wat veranderd.
Je hoeft het formulier voortaan niet meer te laten invullen en ondertekenen door de autoriteiten in je woonplaats.
Je mag de verklaring voortaan zelf invullen en ondertekenen.....
Wel verzenden samen met kopie geldig paspoort.

Makkelijker kunnen ze het niet maken!
unquote

De zeer onlangs opgestartte samenwerking met de SSO schijnt dus al weer tot het verleden te behoren,als tenminste de SVB dit (goede) voorbeeld volgt :D
Dat verwondert me niets ,gezien mijn eigen ervaring en die van anderen :evil:
dutch
Thailand-Entdecker

Zurück zu AOW