Burgerlijke stand-Huwlijk in Thailand

dutch (†2012)
Korat-Isaan-Forum-Gast

Burgerlijke stand-Huwlijk in Thailand

Ungelesener Beitragvon dutch (†2012) » Fr Jun 29, 2007 2:13 pm

Een huwelijk van een Nederlands onderdaan in Thailand
Welke documenten heeft u nodig?
Welke stappen moet u nemen?

Een huwelijk in Thailand kan slechts worden voltrokken op een Thais districtskantoor (In Bangkok ‘Kheet’ en elders in Thailand ‘Amphur’ genaamd).


Neemt u voldoende tijd voor alle voorbereidingen. Het verzamelen, vertalen en legaliseren van alle benodigde documenten kan soms een langdurige zaak blijken. Belangrijk is ook dat u rekening blijft houden met de maximale geldigheidsduur van een aantal documenten.

Niet-Thaise onderdanen hebben voor een huwelijk in Thailand een zogenaamd ‘Certificate of Capacity to Contract Marriage’ nodig. Dit document wordt na overleg van de juiste documenten voor Nederlanders afgegeven door de consulaire afdeling van de Nederlandse Ambassade in Bangkok.

De benodigde documenten

De benodigde documenten voor een ‘Certificate of Capacity to Contract Marriage’ zijn:


NL-1 Een volledig ingevuld aanvraagformulier “Certificate of Capacity to Contract Marriage”
NL-2 Een uittreksel uit het geboorteregister, verstrekt door de gemeente van uw geboorteplaats;
NL-3 Een uittreksel uit het bevolkings- of persoonsregister, met vermelding van uw burgerlijke staat, verstrekt door de gemeente van uw woonplaats;
NL-4 Een uittreksel uit het huwelijksregister, indien een eerder huwelijk door echtscheiding of overlijden is ontbonden;
NL-5 Een werkgeversverklaring met vermelding van uw beroep en jaarinkomen, dan wel een bewijs dat u een pensioen of uitkering geniet;
NL-6 Een geldig Nederlands paspoort.
TH-1 Een geldig Thais paspoort of (vertaald en gelegaliseerd) Thais identiteitsbewijs van de Thaise huwelijkspartner.
Bij een huwelijk tussen twee Nederlanders in Thailand dienen beide huwelijkskandidaten elk een ‘Certificate of Capacity to Contract Marriage’ aan te vragen en is naast de documenten onder NL-1, 2, 3, 4 en 6, additioneel benodigd:

NL-7 Een huwelijksbevoegdheidsverklaring, verstrekt door de gemeente van uw woonplaats.

Let op:
Ten tijde van de aanvraag van een Certificate of Capacity to Contract Marriage mogen de Nederlandse documenten NL 3, 5 en 7 beslist niet ouder zijn dan 6 maanden.

Nederlanders die reeds langere tijd in het buitenland verblijven, kunnen de genoemde documenten verkrijgen bij de Nederlandse gemeente waar zij het laatst geregistreerd waren. Voor de periode die u in het buitenland verbleef dient u bij de Nederlandse ambassade in het land van vestiging een verklaring daaromtrent aan te vragen. In de verklaring dient vermelding van de burgerlijke staat te worden gemaakt. Dit geldt voor alle landen waar u achtereenvolgens verbleef na vertrek uit Nederland.

De te nemen stappen

Verzamel eerst alle relevante documenten ten behoeve van de Nederlandse onderdaan.
Dien in persoon een aanvraag in voor een Certificate of Capacity to Contractmarriage bij de consulaire afdeling van de Nederlandse ambassade te Bangkok. Neem alle benodigde documenten mee .
Laat het Certificate of Capacity to Contract Marriage bij een vertaalbureau vertalen naar de Thaise taal.
Laat het Certificate of Capacity to Contract Marriage met de Thaise vertaling legaliseren door de consulaire afdeling van het Thaise ministerie van Buitenlandse Zaken in Bangkok. Het juiste adres daarvan is als volgt:
Ministry of Foreign Affairs
Consular Affairs Department
123 Chaeng Wattana Road
Laksi, Bangkok 11120
Tel.02-981-7171;
Voltrek uw huwelijk op een Thais districtskantoor.
Let op: Na de huwelijksvoltrekking ontvangt u van het Thaise districtskantoor eenmalig een huwelijkscertificaat, genaamd “Kor Ror 3”. Dit certificaat is voor registratie van een Thaise huwelijk in Nederland onvoldoende. Zorg ervoor dat u tevens een afschrift van het Thaise huwelijksregister ontvangt, genaamd “Kor Ror 2”;

Als u het huwelijk in Nederland wilt registreren dan dient u de Thaise huwelijksdocumenten te vertalen naar de engelse taal en voldoende te laten legaliseren. Zonder vertaling en voldoende legalisatie worden Thaise documenten niet door een Nederlandse gemeente geaccepteerd.

Zurück zu „Informatie van de Ambassade“



Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 4 Gäste