Bewijs in leven zijn

nongkhai_erik
Korat-Isaan-Forum-Gast

Bewijs in leven zijn

Ungelesener Beitragvon nongkhai_erik » Sa Jul 21, 2007 10:22 pm

Verzoek om hulp.

In mei 2007 overleed een in Nongkhai wonende NL-er. Hij laat als enig erfgenaam achter een in de regio Chiangrai wonende dochter van onder de tien jaar met alleen de TH nationaliteit. Moeder-voogdes is haar Thaise moeder.

De dochter heeft recht op wezenpensioen uit een NL dienstbetrekking van haar overleden vader. Alle formaliteiten zijn afgerond (notaris, pensioenfonds etc) doch nu vraagt het pensioenfonds een bewijs van in leven zijn. Of ze even naar haar gemeente wil gaan….

Wij weten allemaal dat zoiets in Thailand niet gebruikelijk is. En al helemaal niet gaat als er geen formulier in het Engels wordt verstrekt om in te vullen, vooropgezet dat de kamnan dat begrijpt….ze is vermoedelijk geregistreerd in een dorp ver weg van de stad.

Wie heeft hier ervaring mee ?

En wie in de regio Chiangrai zou ik mogen vragen eventueel de helpende en vertalende hand te bieden ?

Zeer dank.

Erik

dutch (†2012)
Korat-Isaan-Forum-Gast

Re: Bewijs in leven zijn

Ungelesener Beitragvon dutch (†2012) » Sa Jul 21, 2007 11:10 pm

Persoonlijk denk ik dat er (nog) weinig lezers/leden uit de Noordelijke contreien hier te vinden zijn :cry:
Mijn gezonde verstand zegt het volgende en dan denk ik even aan de brieven die ik elk jaar van het pensioenfonds mag ontvangen met een eender verzoek.:
Schrijf zelf een brief in het Thais en laat die ondertekenen door een arts in het ziekenhuis of een advocaat met notarieel bevoegdheid.Brief moet uiteraard wel vertaald worden in het Engels.

"Hiermede verklaar ik.......... functie........ dat .......... heden in persoon voor mij is verschenen.
getekend.........(plus stempel van het ziekenhuis)
Omdat dit altijd weer kosten met zich meebrengt zou ik het pensioenfonds verzoeken om voortaan /of misschien alsnog een voorgedrukt exemplaar (in verschillende talen waaronder engels) op te sturen dat door een arts ondertekent kan worden.(kosten 100-150 baht)
Dit ssort mensen heeft geen idee van de problemen die het met zich meebrengt maar aan de andere kant,controle moet er toch ook zijn.

dutch (†2012)
Korat-Isaan-Forum-Gast

Re: Bewijs in leven zijn

Ungelesener Beitragvon dutch (†2012) » Mo Mär 05, 2012 1:10 pm

V.w.b. het "in leven zijn" bewijs t.b.v. de SVB.
Heden op het kantoor van de SSO te Korat werd mij medegedeeld dat de ondertekening van een compentent en bevoegde autoriteit,door SSO zelf gedaan kan worden.Vervolgens zullen zij dan ook zelf de geldigverklaring doen en het formulier naar de SVB sturen.

Nu alleen nog maar hopen dat al die anderen pensioenfondsen misschien hun data aan die van de SVB kunen koppelen?? :i


Zurück zu „emigreren/pensioeneren naar Thailand“



Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 11 Gäste